W scratch, aby użyć jakieś zmienne należało je najpierw utworzyć, tak jest równiez w innych programch np. c++.
Natomiast w Python wystarczy wpisać nazwe zmiennej i przypisać jej jakąs wartość.
1. Przypisanie warości do zmiennych
|
naztępnie możesz je wyświetlić
|
2. Typy zmiennych
Zmienne, które uzywamy w programie Python, musza mieć odpowiedni typ.
Jeżeli sami tego nie określimy, program dynamicznie sam to wykona.
W programach będziemy uzywać nastepujące typy:
- Liczbowe:
- całkowite (integer)
- zmiennoprzecinkowe, rzeczywiste (float)
- Tekstowe
- String
Wpisz na próbe takie wartości
- a=5
- b=5.6 (separatorem jest kropka!!!)
A nastepnie uzyj funkcji Type, aby sprawdzic jak program przypisuje typy do wpisanych Twoich warości:
- print(type(a))
- print(type(b))
3. Odstępy między linijkami
program wynikowy ignoruje akapity, które tworzysz w kodzie, jedynie polecenie print powoduje przejście do nowej lini
Nalezy wymusic w niektórych przypadkach przejście do nowej lini wstawiając "\n" lub '\n'
4. Wyświetlanie danch w sposób łączony
Bardzo często do wyswietlanych danych stosujemy opisy, podobnie jak w scratch.
Np. Nie wypisujemy tylko 5, ale w ten spsób: Pole kwadratu wynosi 5 cm2
Chcielibyśmy, aby nasze liczby były wypisane w tak:
"Liczba a wynosi: 5, liczba b wynosi: 5.6"
Mozna to zrobic na dwa sposoby:
- Pierwszy, rzadkio stosowany:
- Drugi, polecany, zapis w jednej lini
zasada jest jedna: tekst wpisujemy w cudzysłowie lub apostrofie i odzielamy od zmiennej przecinkiem