W scratch, aby użyć jakieś zmienne należało je najpierw utworzyć, tak jest równiez w innych programch np. c++.

Natomiast w Python wystarczy wpisać nazwe zmiennej i przypisać jej jakąs wartość.

1. Przypisanie warości do zmiennych

  • a=1
  • b=4
  • c=6
 
01 


naztępnie możesz je wyświetlić

  • print(a,b,c) 
02 


2. Typy zmiennych

 Zmienne, które uzywamy w programie Python, musza mieć odpowiedni typ.

Jeżeli sami tego nie określimy, program dynamicznie sam to wykona.

W programach będziemy uzywać nastepujące typy:

  • Liczbowe:
    • całkowite (integer)
    • zmiennoprzecinkowe, rzeczywiste (float)
  • Tekstowe
    • String

Wpisz na próbe takie wartości

  • a=5
  • b=5.6 (separatorem jest kropka!!!)

A nastepnie uzyj funkcji Type, aby sprawdzic jak program przypisuje typy do wpisanych Twoich warości:

  • print(type(a))
  • print(type(b))

 

03  04 

 3. Odstępy między linijkami

program wynikowy ignoruje akapity, które tworzysz w kodzie, jedynie polecenie print powoduje przejście do nowej lini

Nalezy wymusic w niektórych przypadkach przejście do nowej lini wstawiając "\n" lub '\n'

 05  06

4. Wyświetlanie danch w sposób łączony

Bardzo często do wyswietlanych danych stosujemy opisy, podobnie jak w scratch.

Np. Nie wypisujemy tylko 5, ale w ten spsób: Pole kwadratu wynosi 5 cm2

Chcielibyśmy, aby nasze liczby były wypisane w tak:

"Liczba a wynosi: 5,  liczba b wynosi: 5.6"

Mozna to zrobic na dwa sposoby:

  • Pierwszy, rzadkio stosowany:

 

07  08 
  • Drugi, polecany, zapis w jednej lini
    zasada jest jedna: tekst wpisujemy w cudzysłowie lub apostrofie i odzielamy od zmiennej przecinkiem
     09
    10


 

  • Up Next Python w trybie interaktywnym
  • Up Next Python w trybie skryptowym
  • Up Next Wysyłka "Pythona" przez Librus
  • Up Next Operacje matematyczne
  • Up Next Instrukcja wejścia
  • Up Next Zmienne i wartości