Temat: Programy mniej i bardziej eleganckie
1. Komentarze i opisy
Każdy program, oprócz tego, że działa i jest wykonany poprawnie merytorycznie, powinien byc jeszcze zrozumiały i łatwy do wykonania dla innych osób jak i równiez dla nas.
Dlatego wszelkie instrukcje, które są umieszczane w programie powinny być dokładnie opisane i wyjaśnione.
Jeżeli wprowadzamy instrukcje wejścia, to program po uruchomieniu zatrzymuje się i czeka na naszą decyzje, my jako zwykli użytkownicy powinniśmy widzieć co mamy w danej chwili wykonać.
2. instrukcje wejścia
Przykłady opisów dla instrukcji wejścia:
"Podaj dowolną liczbę całkowitą" lub szczegółowo "Podaj dowolną liczbe całkowitą z klawiatury" albo "Wprowadź liczbę całkowitą z klawiatury i zatwierdź"
W przypadku wprowadzania liczb z jednostkami, dobrze jest to napisać:
"Podaj bok kwadratu w cm", "Podaj przebyta droge w kilometrach", "Podaj czas w sekundach" itp.
Scriny powyższych instrukcji wraz z przypisaniem do zmiennej
3. Instrukcje wyjścia
Dla przypomnienia!
W scratch instrukcja wyjścia to "powiedz":
Jeżeli chcemy wyprowadzic jakiś wynik, który wcześniej obliczyliśmy, to powinnien on się znajdować w miejscu tekstu "Cześć" (w tym przypadku)
zawsze wstawiamy to co obliczamy, czyli to co jest po lewej stronie wzoru:
Przykłady:
suma=liczba_a+liczba_b, wyprowadzamy: suma
s=a+b, wyprowadzamy: s
pole=bok_a*bok_a, wyprowadzamy: pole
v=droga/czas, wyprowadxzamy: v
Scriny powyższych instrukcji wraz z wyrażeniami
Wynik, który pojawi sie, będzie w następującej formie:
Jak widzisz, brakuje tu czegoś, w matematyce, fizyce w zadaniach z treścia do wyniku dodaje sie równiez opis, np: predkość w ruchu jednostajnie prostliniowym wynosi 7m/s, a nie tylko 7
Można to srobic na dwa sposoby:
1. Przed wyprowadzeniem wyniku dodać jeszcze jeden klocek "Powiedz" i napisać np.: "suma liczab a i b wynosi:" lub podobny
2. Drugi sposób jest bardziej elegancki, polega na wyświetleniu wszystkiego w jednej instrukcji (lini), po drugie tym sposobem możemy do wyniku dodać jednostki: cm2, km/h, itp.
Jest mniej instrukcji i kod programu jest bardziej czytelny
Używamy do tego dodatkowo kolcka "Połącz"
Tak wyglądaja powyższe przykłady: