Temat: Programy mniej i bardziej eleganckie

1. Komentarze i opisy

Każdy program, oprócz tego, że działa i jest wykonany poprawnie merytorycznie, powinien byc jeszcze zrozumiały i łatwy do wykonania dla innych osób jak i równiez dla nas. 

Dlatego wszelkie instrukcje, które są umieszczane w programie powinny być dokładnie opisane i wyjaśnione.

Jeżeli wprowadzamy instrukcje wejścia, to program po uruchomieniu zatrzymuje się i czeka na naszą decyzje, my jako zwykli użytkownicy powinniśmy widzieć co mamy w danej chwili wykonać.

2. instrukcje wejścia

Przykłady opisów dla instrukcji wejścia:

"Podaj dowolną liczbę całkowitą" lub szczegółowo "Podaj dowolną liczbe całkowitą z klawiatury" albo "Wprowadź liczbę całkowitą z klawiatury i zatwierdź"

W przypadku wprowadzania liczb z jednostkami, dobrze jest to napisać:

"Podaj bok kwadratu w cm", "Podaj przebyta droge w kilometrach", "Podaj czas w sekundach" itp.

 Scriny powyższych instrukcji wraz z przypisaniem do zmiennej

instrukcje wejscia

3. Instrukcje wyjścia

Dla przypomnienia!

W scratch instrukcja wyjścia to "powiedz":

powiedz

Jeżeli chcemy wyprowadzic jakiś wynik, który wcześniej obliczyliśmy, to powinnien on się znajdować w miejscu tekstu "Cześć" (w tym przypadku)

zawsze wstawiamy to co obliczamy, czyli to co jest po lewej stronie wzoru:

Przykłady:

suma=liczba_a+liczba_b, wyprowadzamy: suma

s=a+b, wyprowadzamy: s

pole=bok_a*bok_a, wyprowadzamy: pole

v=droga/czas, wyprowadxzamy: v

Scriny powyższych instrukcji wraz z wyrażeniami

instrukcje wyjścia

 Wynik, który pojawi sie, będzie w następującej formie:

wynik

Jak widzisz, brakuje tu czegoś, w matematyce, fizyce w zadaniach z treścia do wyniku dodaje sie równiez opis, np: predkość w ruchu jednostajnie prostliniowym wynosi 7m/s, a nie tylko 7

Można to srobic na dwa sposoby:

1. Przed wyprowadzeniem wyniku dodać jeszcze jeden klocek "Powiedz" i napisać np.: "suma liczab a i b wynosi:" lub podobny

wynik2

Wynik z komentarzem

wynik

2. Drugi sposób jest bardziej elegancki, polega na wyświetleniu wszystkiego w jednej instrukcji (lini), po drugie tym sposobem możemy do wyniku dodać jednostki: cm2, km/h, itp.

Jest mniej instrukcji i kod programu jest bardziej czytelny

Używamy do tego dodatkowo kolcka "Połącz"

Tak wyglądaja powyższe przykłady:

wynik suma

kotek suma

wynik kwadrat

kotek kwadrat

predkosc wynik

predkosc kotek