Temat: Wyrażenia

 1. Operatory matematyczne

Operatory matematyczne stosowane w Scratch to: *, /, +, -, i są to gotowe konstrukcje w grupie "Wyrażenia"

operatory

Elementy te można łączyć w róznych kolejnościach, wiec nalezy pamietać o kolejności wykonywania działań.

Kolejność to : mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowwanie, jeżeli chcemy zmienic kolejność działań, stosujemy odpowiednia kolejność usadowienia jednego elementu w drugim. (działa to tak jak nawiasy w matematyce).

 Przykład 1.

Obliczamy sumę dwóch liczb całkowitych.

  • Przygotowujemy zmienne, które będa użyte w programie.
  • Proponuje dla liczby pierwszej zmienną o nazwie: a, dla liczby drugiej zmienną o nazwie:b
  • Utwórzmy też zmienną: suma, do której przypiszemy wynik.

zmienne suma

  • Wartości liczb będziemy podawać z klawiatury.
  • Musimy natomiast uworzyć wzór matematyczny, który obliczy sumę, stosując klocek "Ustaw", do którego wstawimy konstrukcje wzoru z grupy "Wyrażenia" 
  • W kolejności:

suma1

suma2

suma3

Należy do tego dołaczyć elementy do wprowadzenia danych i wyprowadzenia danych, ale to było w poprzednich lekcjach.

Całość powinna wyglądać nastepująco:

suma4

Masz juz wystarczająca wiedzę, aby wykonać przykłady obliczające pola różnych figur z zakładki:

Szkoła podstawowa>>Scratch>>algorytmy liniowe

Powodzenia:)

2. Nawiasy, czyli wymuszona kolejność


Możesz się spotkać z tym problemem, więc pokaże wam przykład.
Utworzymy 3 zmienne o nazwie: a, b, c
Przypiszemy im stałe wartości
a=2
b=3
c=4
Obliczymy średnią arytmetyczną liczb a i b oraz a, b i c.
Utworzymy na dwa sposoby następujące wzory i porównamy wyniki:
(a+b)/2
(a+b+c)/3
Poniżej przykład:

 srednia 2 3

Pobierz gotowy program na swój komputer, otwórz u siebie, uruchom i przeanalizuj.

Po pobraniu kliknij prawym klawiszem myszki i wyodrębnij

Pobierz