Temat: Wyrażenia
1. Operatory matematyczne
Operatory matematyczne stosowane w Scratch to: *, /, +, -, i są to gotowe konstrukcje w grupie "Wyrażenia"
Elementy te można łączyć w róznych kolejnościach, wiec nalezy pamietać o kolejności wykonywania działań.
Kolejność to : mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowwanie, jeżeli chcemy zmienic kolejność działań, stosujemy odpowiednia kolejność usadowienia jednego elementu w drugim. (działa to tak jak nawiasy w matematyce).
Przykład 1.
Obliczamy sumę dwóch liczb całkowitych.
- Przygotowujemy zmienne, które będa użyte w programie.
- Proponuje dla liczby pierwszej zmienną o nazwie: a, dla liczby drugiej zmienną o nazwie:b
- Utwórzmy też zmienną: suma, do której przypiszemy wynik.
- Wartości liczb będziemy podawać z klawiatury.
- Musimy natomiast uworzyć wzór matematyczny, który obliczy sumę, stosując klocek "Ustaw", do którego wstawimy konstrukcje wzoru z grupy "Wyrażenia"
- W kolejności:
Należy do tego dołaczyć elementy do wprowadzenia danych i wyprowadzenia danych, ale to było w poprzednich lekcjach.
Całość powinna wyglądać nastepująco:
Masz juz wystarczająca wiedzę, aby wykonać przykłady obliczające pola różnych figur z zakładki:
Szkoła podstawowa>>Scratch>>algorytmy liniowe
Powodzenia:)
2. Nawiasy, czyli wymuszona kolejność
Możesz się spotkać z tym problemem, więc pokaże wam przykład.
Utworzymy 3 zmienne o nazwie: a, b, c
Przypiszemy im stałe wartości
a=2
b=3
c=4
Obliczymy średnią arytmetyczną liczb a i b oraz a, b i c.
Utworzymy na dwa sposoby następujące wzory i porównamy wyniki:
(a+b)/2
(a+b+c)/3
Poniżej przykład:
Pobierz gotowy program na swój komputer, otwórz u siebie, uruchom i przeanalizuj.
Po pobraniu kliknij prawym klawiszem myszki i wyodrębnij