Temat: Wrunkowe instrukcje uproszczone
W programowaniu stosuje się również tzw. instrukcje warunkowe uproszczone.
Polega to na tym, że nie stosujemy drugiej części instrukcji "w przeciwnym razie".
Zastosowanie takich instrukcji czasami wydaje sie lepsze i bardziej klarowne.
W scratch stosujemy do tego klocek poniżej:
W schemacie blokowym tak:
Porównajmy to na konkretnym przykładzie
Instrukcja pełna
|
Instrukcja uproszczona
|
W instrukcji uroszczonej, jeżeli nie jest spełniony warunek wykonywana jest dalsza częśc programu, dla rozróżnienia nie będziemy wstawiać słowa "nie" "N".
Kiedy zastosować instrukcje pełną, a kiedy uproszczoną to zalezy od problemu, który mamy rozwiazać.
Należy pamietać jedno, że budując program, mamy go tak skonstruować, aby wynik został osiągnięty przez jak najmniejszą ilość instrukcji (poleceń, kroków).
Wyobraż sobie następująca sytuacje:
Jestes właścicielem hotelu, który ma 1000 pokoi. W jednym z nich, ale nie pamietasz w którym, zostawiłeś ważne dokumenty.
Zlecasz więc swojemu pracownikowi, aby przeszukał wszystkie pokoje.
Wg pełnej instrukcji warunkowej, jeżeli pracownik znajdzie dokumenty, kończy przeszukiwanie hotelu, w przypadkiu instrukcji uproszczonej przeszukuje nadal do końca, pomimo dokumentów w kieszeni.
Efekt końcowy taki sam, ale gdyby szef dowiedział się że przeszukałeś wszystkie pokoje, pomimo, że znalazłeś dokumenty juz na początku poszukiwań (np. w 10 pokoju), zwolnił by cie z pracy, bo jestes "nie logiczny"
W przypadku komputera jest podobnie, tylko nie widzisz różnic, ponieważ trwa to milisekundy