Temat: Instrukcje warunkowe w Scratch
Spróbujemy wykonać kilka przykładów w Scratch.
Do pełnych instrukcji warunkowych służy na klocek:
Jest on prosty w budowie, po słowie "jezeli" wstawiamy warunek, w pierwszej pozycji ustawiamy to co jest wykonywane jesli warunek jest spełniony (czyli prawda), a w drugiej pozycji ustawiamy to co jest wykonywane jesli warunek nie jest spełniony (czyli fałsz)
Przykład 1
Jako pierwszy program z instrukcją warunkową, to będzie program, który wyświetli nam liczbe większą z dwoch podanych dowolnych liczb z klawiatury.
Podamy dwie liczby: a i b i porównamy je do siebie, tworząc warunek a>b, mozna równiez odwrotnie b>a, wóczas zmienią się tylko kierunku wyjścia.
W schemacie blokowym bedzie to wygladac następująco:
W scratch wygląda to następująco:
lub wynik wyświetlimy w lepszy sposób:
************************************************************************
W całości wraz ze schematem warunkowym wyglada to tak:
Przykład 2
W poprzednim przykładzie pojawi się problem jesli wpiszecie dwie liczby równe. Wyświetli Wam liczbe: b, ponieważ warunek nie jest spełniony.
Program technicznie jest dobrze wykonany, lecz logicznie nie, spróbujemy to zmienić.
Zastosujemy drugą instrukcje sprawdzającą, czy są one równe i zagnieździmy ją.
W schemacie blokowym będzie to wyglądac następujaco:
A w Scratch tak: