Temat: Instrukcje warunkowe w Scratch

 Spróbujemy wykonać kilka przykładów w Scratch.

Do pełnych instrukcji warunkowych służy na klocek:

warunek

Jest on prosty w budowie, po słowie "jezeli" wstawiamy warunek, w pierwszej pozycji ustawiamy to co jest wykonywane jesli warunek jest spełniony (czyli prawda), a w drugiej pozycji ustawiamy to co jest wykonywane jesli warunek nie jest spełniony (czyli fałsz)

Przykład 1

Jako pierwszy program z instrukcją warunkową, to będzie program, który wyświetli nam liczbe większą z dwoch podanych dowolnych liczb z klawiatury.

Podamy dwie liczby: a i b i porównamy je do siebie, tworząc warunek a>b, mozna równiez odwrotnie b>a, wóczas zmienią się tylko kierunku wyjścia.

W schemacie blokowym bedzie to wygladac następująco:

warunek1

 W scratch wygląda to następująco:

warunek1 1

lub wynik wyświetlimy w lepszy sposób:

warunek1 2

************************************************************************

W całości wraz ze schematem warunkowym wyglada to tak:

scratch war 1

sch warunek1

Przykład 2

W poprzednim przykładzie pojawi się problem jesli wpiszecie dwie liczby równe. Wyświetli Wam liczbe: b, ponieważ warunek nie jest spełniony.

Program technicznie jest dobrze wykonany, lecz logicznie nie, spróbujemy to zmienić.

Zastosujemy drugą instrukcje sprawdzającą, czy są one równe i zagnieździmy ją.

W schemacie blokowym będzie to wyglądac następujaco:

 

 sch warunek2

A w Scratch tak:

Scratch war 2